En Erasmus/oversøisk exchange studerende er typisk på AAU i et eller to semestre. Når de gerne vil forblive på AAU og studere resten af deres grad, skal de gøre følgende:
Den studerende skal tage kontakt til hjemuniversitet for at bede om at de godkender at den studerende forbliver på AAU – dette gøres praktisk ved at den lokale koordinator sender en email til den ansvarlige koordinator på IK. Dernæst skal den ansvarlige på IK have en accept fra den fagligt ansvarlige på AAU, at denne er indforstået med at den studerende fortsætter (herunder skal også tages hensyn til merit overførsel). Dvs. den studerende skal tage kontakt til sin studiekoordinator for at bede om at denne sender info til IK.
Når disse to emails er modtaget på IK – og begge universiteter accepterer den studerendes ønske - må den studerende ansøge som normalt via Studyguide.aau.dk og herefter aflevere/sende sin ansøgning på/til IK.
På IK findes ansøgningsmaterialet fra gæste ansøgningen frem og dette vedlægges den nye degree ansøgning.
En oversøisk exchange studerende skal naturligvis også ansøge om forlængelse af visum i en sådan situation samt betale tuition fee for de semestre den studerende vil studere på AAU.
Når den studerende er optaget som degree i stedet for guest studerende, skal den studerendes status ændres i STADS – dette gøres på IK ved at give besked til Ronni Danielsen, rd@adm.aau.dk.
Deadline for ansøgning til februar optag er 15. december
Deadline for ansøgning til september optag er 15. juli
IK sørger for at ændre den studerendes status i IK databasen + STADS, mens studiesekretæren skal sørge for at informere IK om at skiftet skal ske.
Endelig skal IK have besked fra partner universitet, at man der er indforstået med skiftet.